woensdag 17 juli 2013

Leven naar de Wet van Christus



Leven naar de Wet van Christus

Er is geen hogere wet waar we ons aan mogen houden dan de wet van Christus. Deze wet zegt dat we God met heel ons wezen lief moeten hebben en vanuit die relatie met God onze naaste net zo lief moeten hebben als wij onszelf liefhebben. Het is een wet die zich onder andere uit in doe aan anderen zoals je wil dat zij aan jou zouden doen als jij in dezelfde situatie zou verkeren. De wet van Christus is ook zichtbaar in het gebod om goed te doen aan alle mensen, ongeveinsde liefde te tonen voor alle mensen maar met name voor de allerzwaksten en meest kwestbaren, en niet niet slechts in woorden maar in daden. Het gebod komt ook tot uiting in de opdracht om zelfs je vijanden lief te hebben en zelfs niet op een respectloze manier over iemand te praten of met zondige gedachten naar iemand te kijken. Het moge duidelijk zijn dat dit niet een wet is die gecodificeerd kan worden op tafelen van steen of op andere vormen van schrift en vervolgens kan worden afgedwongen op straffe van het wetboek van strafrecht.  Er is geen mens die kan voldoen aan de wet van Christus in eigen kracht. Het is enkel vanuit een diepe innige relatie met God dat we door de werking van Zijn Heilige Geest volgens die wet kunnen leven.  Zoals de profeet Jeremia profeteerde over het nieuwe verbond in Jeremia 31:31-34

31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.


Met andere woorden, het is geen wet die van bovenaf wordt opgelegd maar een wet die door God in ons hart wordt geschreven. Het borrelt op uit het hart als een bron van levend water gevoed door de oceaan van liefde die in Christus is.
 
Dit is de gerechtigheid van het Koninkrijk van God waar we naar moeten zoeken en we vinden het alleen in een innige relatie met Christus. Hij doet ons de vader kennen en stort zijn liefde uit in onze harten door de Heilige Geest zodat we een geestvervuld leven gekenmerkt door liefde kunnen leiden. Het enige wat Hij van ons vraagt is dat we met verlangen naar meer van Hem onze ogen op Hem gericht houden in alle omstandigheden. Als we zo in vertrouwen op Zijn liefde en waarheid ons hart op Hem richten dan zullen we zoals Hij heeft beloofd veel vrucht dragen (Joh. 15).

2 opmerkingen:

  1. Het gaat om die relatie met Christus. Anders zouden we nooit vanuit die liefde kunnen leven. Dank je wel voor dit mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, voor deze mooie overdenking. Gods liefde en nabijheid toegewenst.

      Verwijderen