Veel
oprechte gelovigen worstelen met belangrijke vragen op het gebied van Gods
leiding in hun leven en het verstaan van zijn stem:
-
Hoe weet ik
of God tot me heeft gesproken of dat het mijn eigen gedachten zijn?
-
Hoe weet ik
of een profetie of visioen van God komt of uit een andere bron?
-
Hoe weet ik
zeker of God me ergens voor roept?
-
Hoe ervaar
ik Gods leiding in mijn leven?
-
Hoe weet ik
of een boodschap in een preek, boek, lied, film van God komt?
Deze vragen
zijn in zichzelf al heel belangrijk want ze reflecteren een hart en denken dat
open staat voor Gods Geest. Het laat ook
zien dat Zijn Geest ook al aan het werk is want de Heilige Geest is de Geest
van de Waarheid (Joh. 16:13). Gods Geest
moedigt ons daarom aan tot echtheid, authenticiteit en waarheidsbevinding in
een houding van liefde, nederigheid, respect. De Heilige Geest wijst ons ook
altijd op Christus en Zijn onderwijs want Jezus is de ultieme waarheid (Joh.
16:14-15). Een door de Heilige Geest geleide zoektocht naar waarheid komt niet
voort uit betweterigheid of een zucht naar kennis of gelijk willen hebben, maar
is gekenmerkt door een hart dat is gericht op discipelschap met een verlangen
om te willen leren van Jezus.
De Geest van de Waarheid
De Bijbel
onderwijst dat de Heilige Geest is gekomen, niet alleen voor ons, maar om de
hele wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16:8). Hij
laat ons zien dat alle zonde ten diepste ongeloof is, ten slotte zeggen we in
feite door te zondigen dat we het beter dan God weten (Joh. 16:9). Van
gerechtigheid, dat is leven op de juiste manier volgens de principes van het
koninkrijk van God zoals Jezus dit in zijn leven en in onderwijs bekend heeft
gemaakt, met andere woorden de Heilige Geest gaat door met waar Jezus mee
begonnen is (Joh. 16:10) en maakt ons daarom deel van het lichaam van Christus
op aarde (1 Kor. 12:13). En de Heilige Geest overtuigd de wereld van het oordeel
dat is gekomen. Oordeel betekend scheiding maken tussen goed en kwaad, tussen
licht en duisternis, tussen wat van God komt en wat niet en uiteindelijk tussen
wie bij God horen wie niet. Het oordeel is met Jezus Christus en Zijn onderwijs
in de wereld gekomen, sommigen worden daardoor aangetrokken, anderen juist
afgestoten, zo vindt het begin van de grote scheiding reeds plaats. Het eind
oordeel is aan Jezus, maar Satan is reeds verslagen en veroordeeld (Joh.
16:11).
De Praktijk
Hoe passen we
bovenstaande Bijbelse waarheden toe als je
bijvoorbeeld zelf iets van God gehoord denkt te hebben voor jezelf of voor een
ander? Laat ik beginnen met een algemene
waarschuwing dat we heel voorzichtig moeten zijn met het luisteren naar wat God
voor onszelf en/of anderen te zeggen heeft. Eigen gedachten, wensen, gevoelens
en eigen belang kunnen heel makkelijk elkeen van ons beïnvloeden en soms kan
dit zo subtiel zijn dat we het zelf niet eens door hebben.
De Bijbel
waarschuwt in Jeremia 17:9
9 Niets is
zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen?
En Paulus die zelf zo dicht met Jezus leefde zegt in 1 Kor 13:9-13
9
want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het
volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 12 Nu kijken we nog in een wazige
spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar
straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof,
hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.
Paulus spreekt geleidt door de
Heilige Geest hier uit een stuk levenservaring, kennis en inzicht
Paulus die zoveel wonderen had mee
gemaakt, die heel veel ervaring had met het horen van Gods stem en het
ontvangen van leiding in zijn leven erkent hier openlijk dat we de dingen van
God nog helemaal niet zo helder en duidelijk kunnen begrijpen. Net zoals we
vroeger als kinderen nog niet zo helder alles begrepen als dat we nu als
volwassenen doen. Nu zien we nog als in een beslagen spiegel. We zien wel
redelijk wat maar nog niet even helder en duidelijk net als dat we als kinderen
best wel heel wat begrepen maar niet zo goed als we nu als volwassenen kunnen.
Ons
kennen is beperkt
Ons kennen van God en de dingen van God,
en onze zelfkennis is nu nog beperkt. Met andere woorden we hebben in
vergelijking met Gods inzicht maar heel beperkt begrip van de dingen van God
en zelfs van onszelf. Nadat Jeremia sprak over hoe arglistig het menselijk hart
is voegde hij er in het volgende vers er aan toe dat alleen God het echt kent
(Jer. 17:10). Straks komt de tijd dat we Hem van oog tot oog zullen zien en
niet alleen Hem volledig zullen kennen maar ook onszelf zoals Hij ons kent. Dit
geloven wij en we kijken in hoop uit naar deze dag. Maar de liefde van God die
reeds bij ons en in ons is uitgestort door de Heilige Geest (Rom. 5:5) blijft
echter altijd
Moeten
we het luisteren naar Gods stem dan maar opgeven?
Absoluut niet!!! Het feit dat we voorzichtig
moeten zijn en het besef dat we beperkt God kunnen kennen en kunnen profeteren
(namens God tegen onszelf of anderen spreken) is geen reden om dan maar niet
Gods stem proberen te luisteren of Zijn leiding te zoeken. Dit zou ongehoorzaam zijn want de Bijbel roept
vele malen op om naar Christus te luisteren en Gods wil te zoeken en ons hart
niet te verharden als we Zijn stem horen (Bijv. Matt. 17:5, Rom. 12:2, Hebr.
4:7).
We moeten echter wel alles toetsen zodat
we alleen het goede dat van God komt behouden zoals in 1 Thess. 5:19-22 staat:
19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de
profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek
alles, behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in
welke vorm het zich ook voordoet.
We worden door het woord van God wat door Gods Geest zelf is geïnspireerd opgeroepen om alles zorgvuldig alles onderzoeken/toetsen. Alles voorzichtig en kritisch onderzoeken in het licht van Gods Woord is dus niet twijfelen aan de Heilige Geest zoals sommigen dat beweren, maar is door de Geest zelf ingegeven. Het reflecteert ook hetzelfde nederig besef dat Paulus laat zien in 1 Cor. 13, namelijk dat wij onvolkomen zijn in ons kennen en profeteren. Het is in volledige overeenstemming met de Geest van de Waarheid en met Zijn onderwijs in de Bijbel dat we ons met waarheidsbevinding bezig houden zodat we niet misleid worden.
Hoe kunnen we dus toetsen of iets van God
komt of niet?
Allereerst toetsen we aan het karakter van God zoals dit geopenbaard is in
Christus:
De schrijver
aan de Hebreeën zegt in de context van het toetsten van leiders en hun
leerstellingen in Hebreeën 13:7-8,
7 Denk
aan uw leiders, die het woord van God aan u hebben verkondigd, neem een
voorbeeld aan hun geloof en kijk vooral goed hoe hun levenswandel eindigt. 8 Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot
in eeuwigheid!
Is het datgene
wat we denken gehoord te hebben van God in overeenstemming met Christus, zijn
voorbeeld en Zijn onderwijs?
Jezus is de
volledige openbaring van wie God is (Hebr. 1:1-3) en Hij staat centraal in ons
geloof zoals Hij dit ook aan ons zegt in Mt 28:18-22. Hem navolgen betekend dat
we alles toetsen aan Zijn onderwijs en aan het voorbeeld dat Hij ons heeft
voorgeleefd.
Elk woord en
elke gedachte moet worden ondergeschikt gemaakt worden aan Christus (2 Kor. 10:4-5). Dit
betekend dat alles dat niet in overeenstemming is met Christus en Zijn
onderwijs moet worden afgewezen als niet door God geïnspireerd!!!
Dit is ook in
overeenstemming met het onderwijs in het Oude Testament in de Wet van Mozes:
Een profeet wiens woorden uitkomen maar die ongehoorzaamheid
aan Gods geboden onderwijst moet worden afgewezen (Deut. 13:2-6)
We moeten ons dus niet blind staren op het bovennatuurlijke en
spectaculaire want zelfs als een profetie wel uitkomt maar de profeet spreekt
God tegen moet deze nog steeds worden afgewezen!!
Als een profetie in overeenstemming met Gods woord is maar niet uitkomt
moet deze nog steeds worden afgewezen:
Deut. 18:22: Een profeet wiens woorden niet
uitkomen moet worden afgewezen
Want God houdt zich altijd aan Zijn belofte en Hij spreekt geen vruchteloze
woorden:
Jesaja 55:10-11 onderwijst:
10 Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel
en daarheen niet terugkeert zonder eerst de aarde te doordrenken, haar te
bevruchten en te laten gedijen, zodat er zaad is om te zaaien en brood om te
eten – 11 zo geldt dit ook voor het woord dat voortkomt uit mijn mond: het
keert niet vruchteloos naar mij terug, niet zonder eerst te doen wat ik
wil en te volbrengen wat ik gebied.
Ja maar sommige
woorden van God is de Bijbel waren toch ook voorwaardelijk?
Natuurlijk zijn er voorwaardelijke beloften van God maar dan is God daar
altijd erg duidelijk over in Zijn woord. God is niet wreed of onbetrouwbaar dat
Hij ons pas naderhand zou zeggen ‘’deze profetie was voorwaardelijk’’. Valse
profeten gebruiken dit excuus heel vaak als ze iets hebben geprofeteerd wat
vervolgens niet uitkomt. Met andere woorden: Als hun woorden vruchteloos zijn
gebleken! Als een woord van God voorwaardelijk is dan is God daar eerlijk en open over en zegt Hij dat niet pas achteraf!!!! Een
onvoorwaardelijke belofte van God is echter nooit vruchteloos!!!
Deut. 18:22: Een profeet wiens woorden niet
uitkomen moet worden afgewezen
De valse profeten vandaag mogen blij zijn dat hoewel dit principe nog net
zo geldig is als 3000 jaar geleden we nu het oordeel en de straf aan God over
laten. Dit betekend echter niet dat ze vrijuit zullen gaan als ze zich niet
bekeren van hun hoogmoed:
Jezus zegt over de valse profeten in Matt. 7:21-23 (zie ook 15-20):
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de
hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer,
hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen
uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit
gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
Mooi, ik heb mijn ingeving/profetie Bijbels getoetst, dan begin ik maar.....
Soms is dat voldoende maar in veel gevallen is het niet wijs om gelijk maar woord bij daad te voegen zeker niet als er grote
consequenties aan kunnen zitten voor onszelf en/of anderen. Onze allerhoogste wet, de wet van Christus
roept ons op tot liefde voor God, onszelf en onze naaste.
Het is liefdevol om niet impulsief en
onzorgvuldig te werk te gaan.
Het zoeken naar bevestiging kan erg belangrijk zijn. Als we ons geleid
voelen om op een vrijdag avond met elkaar te gaan bidden, of we ervaren dat God
ons roept om in onze vrije tijd te gaan evangeliseren op straat dan kunnen we
gewoon beginnen. Maar als het gaat om het verkopen van al je bezittingen om die aan de armen te geven, of om het uitzenden van iemand naar Afrika, of
om het aanstellen van een leider in de gemeente dan vereist de wet van de liefde
van ons dat we wijs en zorgvuldig te werk gaan. Zelfs als iets van God is zijn er nog dingen als de juiste timing, voorbereiding enzovoorts.
De Bijbel geeft ook hier een belangrijke richtlijn. In Bijbelse waarheidsbevinding was het
getuigenis van twee of drie betrouwbaren en onbevooroordeelde getuigen
doorslaggevend:
Deut 19:15-18
15 Eén enkel getuigenis dat iemand een overtreding heeft begaan
of een misdrijf of wat dan ook, is niet geldig. Een aanklacht krijgt pas
rechtsgeldigheid op grond van de verklaring van ten minste twee getuigen. 16 Als een getuige tracht een ander ten val te brengen door een
leugenachtige verklaring over hem af te leggen, 17 dan moeten de twee partijen in het geding samen voor de HEER verschijnen, voor de priesters en de rechters die op dat moment in
functie zijn. 18 De rechters moeten de zaak zorgvuldig onderzoeken.
Hier zien we Bijbelse principes van zorgvuldigheid, rechtvaardigheid,
eerlijkheid, goed onderzoeken in het nederige besef dat mensen soms vals
getuigenis afleggen (bewust of onbewust). God van ons verwacht dat we
zorgvuldig zijn!!!
Paulus past dit principe toe ook toe in 2 Kor 13:1 op geestelijke zaken in
de gemeente. Het zoeken naar bevestiging
is bij grote beslissingen erg belangrijk. We zien dit ook in de Bijbel vele
malen terug waar Gods dienstknechten vragen om bevestiging van God.
Innerlijke bevestiging
Naast
bevestiging van Gods woord en van betrouwbare getuigen is een stuk innerlijke
overtuiging/bevestiging is ook belangrijk voordat we iets aannemen als van God
of doorgeven namens Hem want Rom. 14:23 herinnert ons er aan dat alles wat niet
uit geloof doen zonde is!
Als we dus
iets uitspreken of aannemen als waarheid terwijl we daar zelf sterk over
twijfelen dan is dat zonde. Als het echt van God komt zal Hij ons er rust en
vrede over geven en anders moeten we het naast ons neer leggen of er in elk
geval mee wachten.
Filippenzen 4:6-7 zgt het volgende:
6 Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat
u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. 7 Dan zal de vrede van God, die alle
verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
In geval van
twijfel of onzekerheid moeten we ons op God richten en duidelijkheid en vrede zoeken.
Elk kind van God kan Gods stem hetzij onvolkomen horen want in 1 Kor. 14:31
-33 lezen we:
31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat
ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd. 32 En wie profeteert heeft
macht over zijn geest, 33 want God is niet een God van wanorde maar van vrede.
Zo is het in alle gemeenten van de heiligen.
We kunnen
allen dus Gods stem (ten dele) horen en profeteren maar dit hoort niet
onzorgvuldig en impulsief te gebeuren. We hebben macht over onze geest, een stuk zelfbeheersing!
Misbruik van profetie door ongezeglijke mensen
27 Wat uzelf betreft: de zalving die u van
hem ontvangen hebt is blijvend, u hebt geen leraar nodig. Zijn zalving leert u
alles naar waarheid, zonder bedrog. Blijf daarom in hem, zoals zijn zalving u
geleerd heeft (1 Joh 2:27)
Deze tekst wordt
soms misbruikt door mensen om zich niet aan toetsing te onderwerpen en hun eigen ongezeglijkheid goed te praten. Johannes
praat hier echter niet over dat we als individu dusdanig gezalfd zijn dat we niemand
meer nodig hebben. Dat zou ook in tegenspraak zijn met het Bijbelse onderwijs
dat we bij elkaar horen als gemeente en samen het lichaam van Christus zijn. Het
‘’uzelf’’ hier in de tekst is meervoud in het Grieks[i]
en staat in contrast tot de anti-christenen die eerder in de tekst worden
genoemd. Johannes zegt dus in feite dat we als gemeente dusdanig gezalfd zijn dat
we geen leraren van buiten de gemeente van Christus nodig hebben. In Christus
hebben we alles ontvangen wat we nodig hebben als gemeente. Het betekend niet
dat we als eenlingen niemands hulp nodig hebben om Christus trouw na te volgen
maar dat we juist binnen de gemeente die hulp vinden. Om deze reden ben ik ook geen voorstander van profetische bedieningen die buiten het kader van een gemeente plaats vinden want zo wordt de toetsing omzeilt. Bovendien is het aan de vruchten van iemands leven dat we de boom kennen, maar hoe weten we hoe iemand leeft in zijn dagelijks leven als hij of zij geen deel is van onze gemeenschap? Natuurlijk kan God dit soort bedieningen nog steeds gebruiken, tenslotte kan Hij met kromme stokken rechte slagen maken, maar er is een groter gevaar van wildgroei en de kerkgeschiedenis staat vol van dit soort bewegingen die door gebrek aan toetsing uiteindelijk afdwaalden.
Alle
gelovigen hebben Gods Geest en Gods woord ontvangen en dus kan elk echt wedergeboren kind van God vanuit Hem kan spreken/communiceren. Belangrijk is
dat we in Hem blijven. Er zijn ook geen
speciale geestelijke goeroes wiens woord we blindelings kunnen vertrouwen. Geen van ons kan hoogmoedig pretenderen dat
we alles altijd even duidelijk zien/horen. Elk van ons wordt nog door zijn of
haar vlees/eigen belang/wens/voorkeur beïnvloed en ook door externe invloeden,
of we dit nu eerlijk en in nederigheid onderkennen of niet.
Pas op voor de zonde van nalatigheid
Soms
zondigen we niet doordat we iets verkeerds zeggen maar juist doordat we iets niet
zeggen, achter houden vanwege hoe mensen misschien zouden kunnen reageren
terwijl we na toetsing en bevestiging wel heel zeker weten dat het van God is. Dit
is zonde en ongehoorzaamheid en we moeten ook hierin niet ons hart verharden
als we Gods stem horen maar dit doorgeven ook al zijn we bang voor tegenstand
of onbegrip. We moeten God ook daarin vertrouwen.
Hoe gaan we om met nieuwe buiten Bijbelse
openbaringen?
Nieuwe
openbaringen die ons aanvullende informatie verschaffen over hoe de geestelijke wereld in elkaar zou moeten zitten, namen van demonen, speciale geestelijke principes, over
de eindtijd en noem maar op moeten worden afgewezen op basis van Hebr. 1:1-3 en
Col. 2:9 en 17:
De werkelijkheid is Christus, de volheid van God is in Hem
geopenbaard. Het OT bestaat uit allerlei puzzelstukjes maar in Christus is het
hele plaatje zichtbaar (waarin de stukjes uit het OT ook hun plek hebben).
Als we de
volledig gemaakte puzzel hebben ontvangen in Christus en Zijn onderwijs hebben
we toch geen extra puzzelstukjes meer nodig??? Bovendien is de geest van profetie
het getuigenis van Christus zoals
Openbaringen 19:10 onderwijst:
10 Ik wierp me
aan zijn voeten neer om hem te aanbidden, maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben
een dienaar zoals jij en zoals je broeders en zusters die van Jezus getuigen.
Je moet God aanbidden.’ Want getuigen van Jezus is profeteren.
Let op: Geestelijke successen in het verleden of heden veranderen
niets aan Bijbelse principes
Het maakt
niet uit hoeveel geestelijke successen iemand op zijn naam heeft
staan....hoeveel opgewekte doden hem worden toegeschreven, hoeveel bovennatuurlijke
genezingen en noem maar op.... Christus en Zijn genade is genoeg:
We hebben meer VAN HEM nodig
maar niets meer DAN HEM
Kan God dan
nooit iets communiceren wat niet duidelijk in de Bijbel staat? Natuurlijk wel,
maar Hij zal zichzelf nooit tegenspreken dus het kan niet tegen het onderwijs
en voorbeeld van Christus in de Bijbel in gaan. Ook kan het niets toevoegen aan
Christus en Zijn onderwijs en de laatste Openbaring in Zijn Woord:
Openbaring 22:18-20
18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie
van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen
toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt
van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van
de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn. 20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt:
‘Ja, ik kom spoedig!’
Amen. Kom, Heer Jezus!
Tot slot
laten we in nederigheid kijken naar de apostle Petrus die kort nadat Hij vol
van de Geest Jezus erkende als Zoon van God werd misleid door Satan in Matteus
16:23 en Jezus dit aansprak:
‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog
van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat
de mensen willen.’
Onze denken kan
zo makkelijk gemanipuleerd worden door Satan die gericht is op wat mensen
willen. De Heilige Geest richt ons echter op de waarheid van Christus en wat
God wil!!! Als dit Petrus kon overkomen hoeveel te meer ons? Laten we daarom
samen als Gods gemeente in nederigheid alles toetsen en enkel het goede dat van
God komt behouden.
Amen
[i] Letterlijk: wat
jullie (‘’u’’ – meervoud) betreft, de zalving die jullie (‘’u’’ meervoud)
ontvangen hebben....’’.
Dank je wel. Heel verhelderend voor mij.
BeantwoordenVerwijderen