maandag 24 maart 2014

Hoe kan ik Gods leiding ontdekken en Zijn stem accuraat verstaan?



Veel oprechte gelovigen worstelen met belangrijke vragen op het gebied van Gods leiding in hun leven en het verstaan van zijn stem: 
 
-          Hoe weet ik of God tot me heeft gesproken of dat het mijn eigen gedachten zijn?
-          Hoe weet ik of een profetie of visioen van God komt of uit een andere bron?
-          Hoe weet ik zeker of God me ergens voor roept?
-          Hoe ervaar ik Gods leiding in mijn leven?
-          Hoe weet ik of een boodschap in een preek, boek, lied, film van God komt?

Deze vragen zijn in zichzelf al heel belangrijk want ze reflecteren een hart en denken dat open staat voor Gods Geest.  Het laat ook zien dat Zijn Geest ook al aan het werk is want de Heilige Geest is de Geest van de Waarheid (Joh. 16:13).  Gods Geest moedigt ons daarom aan tot echtheid, authenticiteit en waarheidsbevinding in een houding van liefde, nederigheid, respect. De Heilige Geest wijst ons ook altijd op Christus en Zijn onderwijs want Jezus is de ultieme waarheid (Joh. 16:14-15). Een door de Heilige Geest geleide zoektocht naar waarheid komt niet voort uit betweterigheid of een zucht naar kennis of gelijk willen hebben, maar is gekenmerkt door een hart dat is gericht op discipelschap met een verlangen om te willen leren van Jezus.

De Geest van de Waarheid
De Bijbel onderwijst dat de Heilige Geest is gekomen, niet alleen voor ons, maar om de hele wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel (Joh. 16:8). Hij laat ons zien dat alle zonde ten diepste ongeloof is, ten slotte zeggen we in feite door te zondigen dat we het beter dan God weten (Joh. 16:9). Van gerechtigheid, dat is leven op de juiste manier volgens de principes van het koninkrijk van God zoals Jezus dit in zijn leven en in onderwijs bekend heeft gemaakt, met andere woorden de Heilige Geest gaat door met waar Jezus mee begonnen is (Joh. 16:10) en maakt ons daarom deel van het lichaam van Christus op aarde (1 Kor. 12:13). En de Heilige Geest overtuigd de wereld van het oordeel dat is gekomen. Oordeel betekend scheiding maken tussen goed en kwaad, tussen licht en duisternis, tussen wat van God komt en wat niet en uiteindelijk tussen wie bij God horen wie niet. Het oordeel is met Jezus Christus en Zijn onderwijs in de wereld gekomen, sommigen worden daardoor aangetrokken, anderen juist afgestoten, zo vindt het begin van de grote scheiding reeds plaats. Het eind oordeel is aan Jezus, maar Satan is reeds verslagen en veroordeeld (Joh. 16:11).

De Praktijk
Hoe passen we bovenstaande Bijbelse waarheden toe als je bijvoorbeeld zelf iets van God gehoord denkt te hebben voor jezelf of voor een ander?  Laat ik beginnen met een algemene waarschuwing dat we heel voorzichtig moeten zijn met het luisteren naar wat God voor onszelf en/of anderen te zeggen heeft. Eigen gedachten, wensen, gevoelens en eigen belang kunnen heel makkelijk elkeen van ons beïnvloeden en soms kan dit zo subtiel zijn dat we het zelf niet eens door hebben.
De Bijbel waarschuwt in Jeremia 17:9

9 Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het, wie zal het kennen?

En Paulus die zelf zo dicht met Jezus leefde zegt in 1 Kor 13:9-13

9 want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt. 10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. 13 Ons resten geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de grootste daarvan is de liefde.

Paulus spreekt geleidt door de Heilige Geest hier uit een stuk levenservaring, kennis en inzicht

Paulus die zoveel wonderen had mee gemaakt, die heel veel ervaring had met het horen van Gods stem en het ontvangen van leiding in zijn leven erkent hier openlijk dat we de dingen van God nog helemaal niet zo helder en duidelijk kunnen begrijpen. Net zoals we vroeger als kinderen nog niet zo helder alles begrepen als dat we nu als volwassenen doen. Nu zien we nog als in een beslagen spiegel. We zien wel redelijk wat maar nog niet even helder en duidelijk net als dat we als kinderen best wel heel wat begrepen maar niet zo goed als we nu als volwassenen kunnen.

Ons kennen is beperkt

Ons kennen van God en de dingen van God, en onze zelfkennis is nu nog beperkt. Met andere woorden we hebben in vergelijking met Gods inzicht maar heel beperkt begrip van de dingen van God en zelfs van onszelf. Nadat Jeremia sprak over hoe arglistig het menselijk hart is voegde hij er in het volgende vers er aan toe dat alleen God het echt kent (Jer. 17:10). Straks komt de tijd dat we Hem van oog tot oog zullen zien en niet alleen Hem volledig zullen kennen maar ook onszelf zoals Hij ons kent. Dit geloven wij en we kijken in hoop uit naar deze dag. Maar de liefde van God die reeds bij ons en in ons is uitgestort door de Heilige Geest (Rom. 5:5) blijft echter altijd

Moeten we het luisteren naar Gods stem dan maar opgeven?

Absoluut niet!!! Het feit dat we voorzichtig moeten zijn en het besef dat we beperkt God kunnen kennen en kunnen profeteren (namens God tegen onszelf of anderen spreken) is geen reden om dan maar niet Gods stem proberen te luisteren of Zijn leiding te zoeken.  Dit zou ongehoorzaam zijn want de Bijbel roept vele malen op om naar Christus te luisteren en Gods wil te zoeken en ons hart niet te verharden als we Zijn stem horen (Bijv. Matt. 17:5, Rom. 12:2, Hebr. 4:7).

We moeten echter wel alles toetsen zodat we alleen het goede dat van God komt behouden zoals in 1 Thess. 5:19-22 staat:

19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede 22 en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.
 
We worden door het woord van God wat door Gods Geest zelf is geïnspireerd opgeroepen om alles zorgvuldig alles onderzoeken/toetsen. Alles voorzichtig en kritisch onderzoeken in het licht van Gods Woord is dus niet twijfelen aan de Heilige Geest zoals sommigen dat beweren, maar is door de Geest zelf ingegeven. Het reflecteert ook hetzelfde nederig besef dat Paulus laat zien in 1 Cor. 13, namelijk dat wij onvolkomen zijn in ons kennen en profeteren. Het is in volledige overeenstemming met de Geest van de Waarheid en met Zijn onderwijs in de Bijbel dat we ons met waarheidsbevinding bezig houden zodat we niet misleid worden.
 
Hoe kunnen we dus toetsen of iets van God komt of niet?

Allereerst toetsen we aan het karakter van God zoals dit geopenbaard is in Christus:

De schrijver aan de Hebreeën zegt in de context van het toetsten van leiders en hun leerstellingen in Hebreeën 13:7-8,

Denk aan uw leiders, die het woord van God aan u hebben verkondigd, neem een voorbeeld aan hun geloof en kijk vooral goed hoe hun levenswandel eindigt. Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid!

Is het datgene wat we denken gehoord te hebben van God in overeenstemming met Christus, zijn voorbeeld en Zijn onderwijs?

Jezus is de volledige openbaring van wie God is (Hebr. 1:1-3) en Hij staat centraal in ons geloof zoals Hij dit ook aan ons zegt in Mt 28:18-22. Hem navolgen betekend dat we alles toetsen aan Zijn onderwijs en aan het voorbeeld dat Hij ons heeft voorgeleefd.

Elk woord en elke gedachte moet worden ondergeschikt gemaakt worden aan Christus (2 Kor. 10:4-5). Dit betekend dat alles dat niet in overeenstemming is met Christus en Zijn onderwijs moet worden afgewezen als niet door God geïnspireerd!!!

Dit is ook in overeenstemming met het onderwijs in het Oude Testament in de Wet van Mozes:

Een profeet wiens woorden uitkomen maar die ongehoorzaamheid aan Gods geboden onderwijst moet worden afgewezen (Deut. 13:2-6)

We moeten ons dus niet blind staren op het bovennatuurlijke en spectaculaire want zelfs als een profetie wel uitkomt maar de profeet spreekt God tegen moet deze nog steeds worden afgewezen!!
Als een profetie in overeenstemming met Gods woord is maar niet uitkomt moet deze nog steeds worden afgewezen:

Deut. 18:22: Een profeet wiens woorden niet uitkomen moet worden afgewezen

Want God houdt zich altijd aan Zijn belofte en Hij spreekt geen vruchteloze woorden:
Jesaja 55:10-11 onderwijst:

10 Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel en daarheen niet terugkeert zonder eerst de aarde te doordrenken, haar te bevruchten en te laten gedijen, zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten – 11 zo geldt dit ook voor het woord dat voortkomt uit mijn mond: het keert niet vruchteloos naar mij terug, niet zonder eerst te doen wat ik wil  en te volbrengen wat ik gebied.

Ja maar sommige woorden van God is de Bijbel waren toch ook voorwaardelijk?

Natuurlijk zijn er voorwaardelijke beloften van God maar dan is God daar altijd erg duidelijk over in Zijn woord. God is niet wreed of onbetrouwbaar dat Hij ons pas naderhand zou zeggen ‘’deze profetie was voorwaardelijk’’. Valse profeten gebruiken dit excuus heel vaak als ze iets hebben geprofeteerd wat vervolgens niet uitkomt. Met andere woorden: Als hun woorden vruchteloos zijn gebleken! Als een woord van God voorwaardelijk is dan is God daar eerlijk en open over en zegt Hij dat niet pas achteraf!!!! Een onvoorwaardelijke belofte van God is echter nooit vruchteloos!!!

Deut. 18:22: Een profeet wiens woorden niet uitkomen moet worden afgewezen

De valse profeten vandaag mogen blij zijn dat hoewel dit principe nog net zo geldig is als 3000 jaar geleden we nu het oordeel en de straf aan God over laten. Dit betekend echter niet dat ze vrijuit zullen gaan als ze zich niet bekeren van hun hoogmoed:

Jezus zegt over de valse profeten in Matt. 7:21-23 (zie ook 15-20):

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Mooi, ik heb mijn ingeving/profetie Bijbels getoetst, dan begin ik maar.....

Soms is dat voldoende maar in veel gevallen is het niet wijs om gelijk maar woord bij daad te voegen zeker niet als er grote consequenties aan kunnen zitten voor onszelf en/of anderen.  Onze allerhoogste wet, de wet van Christus roept ons op tot liefde voor God, onszelf en onze naaste.

Het is liefdevol om niet impulsief en onzorgvuldig te werk te gaan.

Het zoeken naar bevestiging kan erg belangrijk zijn. Als we ons geleid voelen om op een vrijdag avond met elkaar te gaan bidden, of we ervaren dat God ons roept om in onze vrije tijd te gaan evangeliseren op straat dan kunnen we gewoon beginnen. Maar als het gaat om het verkopen van al je bezittingen om die aan de armen te geven, of om het uitzenden van iemand naar Afrika, of om het aanstellen van een leider in de gemeente dan vereist de wet van de liefde van ons dat we wijs en zorgvuldig te werk gaan. Zelfs als iets van God is zijn er nog dingen als de juiste timing, voorbereiding enzovoorts.

De Bijbel geeft ook hier een belangrijke richtlijn. In Bijbelse waarheidsbevinding was het getuigenis van twee of drie betrouwbaren en onbevooroordeelde getuigen doorslaggevend:

Deut 19:15-18

15 Eén enkel getuigenis dat iemand een overtreding heeft begaan of een misdrijf of wat dan ook, is niet geldig. Een aanklacht krijgt pas rechtsgeldigheid op grond van de verklaring van ten minste twee getuigen. 16 Als een getuige tracht een ander ten val te brengen door een leugenachtige verklaring over hem af te leggen, 17 dan moeten de twee partijen in het geding samen voor de HEER verschijnen, voor de priesters en de rechters die op dat moment in functie zijn. 18 De rechters moeten de zaak zorgvuldig onderzoeken.

Hier zien we Bijbelse principes van zorgvuldigheid, rechtvaardigheid, eerlijkheid, goed onderzoeken in het nederige besef dat mensen soms vals getuigenis afleggen (bewust of onbewust). God van ons verwacht dat we zorgvuldig zijn!!!

Paulus past dit principe toe ook toe in 2 Kor 13:1 op geestelijke zaken in de gemeente.  Het zoeken naar bevestiging is bij grote beslissingen erg belangrijk. We zien dit ook in de Bijbel vele malen terug waar Gods dienstknechten vragen om bevestiging van God.

Innerlijke bevestiging
Naast bevestiging van Gods woord en van betrouwbare getuigen is een stuk innerlijke overtuiging/bevestiging is ook belangrijk voordat we iets aannemen als van God of doorgeven namens Hem want Rom. 14:23 herinnert ons er aan dat alles wat niet uit geloof doen zonde is!
Als we dus iets uitspreken of aannemen als waarheid terwijl we daar zelf sterk over twijfelen dan is dat zonde. Als het echt van God komt zal Hij ons er rust en vrede over geven en anders moeten we het naast ons neer leggen of er in elk geval mee wachten. 

Filippenzen 4:6-7 zgt het volgende:

6 Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. 7 Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.

In geval van twijfel of onzekerheid moeten we ons op God richten en duidelijkheid en vrede zoeken.

Elk kind van God kan Gods stem hetzij onvolkomen horen want in 1 Kor. 14:31 -33 lezen we:

31 U kunt ieder op uw beurt profeteren, zodat ieder van u kan worden onderwezen en bemoedigd. 32 En wie profeteert heeft macht over zijn geest, 33 want God is niet een God van wanorde maar van vrede. Zo is het in alle gemeenten van de heiligen.

We kunnen allen dus Gods stem (ten dele) horen en profeteren maar dit hoort niet onzorgvuldig en impulsief te gebeuren. We hebben macht over onze geest, een stuk zelfbeheersing!

Misbruik van profetie door ongezeglijke mensen


27 Wat uzelf betreft: de zalving die u van hem ontvangen hebt is blijvend, u hebt geen leraar nodig. Zijn zalving leert u alles naar waarheid, zonder bedrog. Blijf daarom in hem, zoals zijn zalving u geleerd heeft (1 Joh 2:27)


Deze tekst wordt soms misbruikt door mensen om zich niet aan toetsing te onderwerpen en hun eigen ongezeglijkheid goed te praten. Johannes praat hier echter niet over dat we als individu dusdanig gezalfd zijn dat we niemand meer nodig hebben. Dat zou ook in tegenspraak zijn met het Bijbelse onderwijs dat we bij elkaar horen als gemeente en samen het lichaam van Christus zijn. Het ‘’uzelf’’ hier in de tekst is meervoud in het Grieks[i] en staat in contrast tot de anti-christenen die eerder in de tekst worden genoemd. Johannes zegt dus in feite dat we als gemeente dusdanig gezalfd zijn dat we geen leraren van buiten de gemeente van Christus nodig hebben. In Christus hebben we alles ontvangen wat we nodig hebben als gemeente. Het betekend niet dat we als eenlingen niemands hulp nodig hebben om Christus trouw na te volgen maar dat we juist binnen de gemeente die hulp vinden.  Om deze reden ben ik ook geen voorstander van profetische bedieningen die buiten het kader van een gemeente plaats vinden want zo wordt de toetsing omzeilt. Bovendien is het aan de vruchten van iemands leven dat we de boom kennen, maar hoe weten we hoe iemand leeft in zijn dagelijks leven als hij of zij geen deel is van onze gemeenschap? Natuurlijk kan God dit soort bedieningen nog steeds gebruiken, tenslotte kan Hij met kromme stokken rechte slagen maken, maar er is een groter gevaar van wildgroei en de kerkgeschiedenis staat vol van dit soort bewegingen die door gebrek aan toetsing uiteindelijk afdwaalden.

Alle gelovigen hebben Gods Geest en Gods woord ontvangen en dus kan elk echt wedergeboren kind van God vanuit Hem kan spreken/communiceren. Belangrijk is dat we in Hem blijven.  Er zijn ook geen speciale geestelijke goeroes wiens woord we blindelings kunnen vertrouwen.  Geen van ons kan hoogmoedig pretenderen dat we alles altijd even duidelijk zien/horen. Elk van ons wordt nog door zijn of haar vlees/eigen belang/wens/voorkeur beïnvloed en ook door externe invloeden, of we dit nu eerlijk en in nederigheid onderkennen of niet.

Pas op voor de zonde van nalatigheid
Soms zondigen we niet doordat we iets verkeerds zeggen maar juist doordat we iets niet zeggen, achter houden vanwege hoe mensen misschien zouden kunnen reageren terwijl we na toetsing en bevestiging wel heel zeker weten dat het van God is. Dit is zonde en ongehoorzaamheid en we moeten ook hierin niet ons hart verharden als we Gods stem horen maar dit doorgeven ook al zijn we bang voor tegenstand of onbegrip. We moeten God ook daarin vertrouwen.

Hoe gaan we om met nieuwe buiten Bijbelse openbaringen?
Nieuwe openbaringen die ons aanvullende informatie verschaffen over hoe de geestelijke wereld in elkaar zou moeten zitten, namen van demonen, speciale geestelijke principes, over de eindtijd en noem maar op moeten worden afgewezen op basis van Hebr. 1:1-3 en Col. 2:9 en 17: 

De werkelijkheid is Christus, de volheid van God is in Hem geopenbaard. Het OT bestaat uit allerlei puzzelstukjes maar in Christus is het hele plaatje zichtbaar (waarin de stukjes uit het OT ook hun plek hebben). 

Als we de volledig gemaakte puzzel hebben ontvangen in Christus en Zijn onderwijs hebben we toch geen extra puzzelstukjes meer nodig??? Bovendien is de geest van profetie het getuigenis van Christus  zoals Openbaringen 19:10 onderwijst:

10 Ik wierp me aan zijn voeten neer om hem te aanbidden, maar hij zei: ‘Doe dat niet! Ik ben een dienaar zoals jij en zoals je broeders en zusters die van Jezus getuigen. Je moet God aanbidden.’ Want getuigen van Jezus is profeteren.

Let op: Geestelijke successen in het verleden of heden veranderen niets aan Bijbelse principes
Het maakt niet uit hoeveel geestelijke successen iemand op zijn naam heeft staan....hoeveel opgewekte doden hem worden toegeschreven, hoeveel bovennatuurlijke genezingen en noem maar op.... Christus en Zijn genade  is genoeg: 

We hebben meer VAN HEM nodig maar niets meer DAN HEM

Kan God dan nooit iets communiceren wat niet duidelijk in de Bijbel staat? Natuurlijk wel, maar Hij zal zichzelf nooit tegenspreken dus het kan niet tegen het onderwijs en voorbeeld van Christus in de Bijbel in gaan. Ook kan het niets toevoegen aan Christus en Zijn onderwijs en de laatste Openbaring in Zijn Woord:

Openbaring 22:18-20
18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.  20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’ 

Amen. Kom, Heer Jezus!
 
Tot slot laten we in nederigheid kijken naar de apostle Petrus die kort nadat Hij vol van de Geest Jezus erkende als Zoon van God werd misleid door Satan in Matteus 16:23 en Jezus dit aansprak:

‘Ga terug, achter mij, Satan! Je zou me nog van de goede weg afbrengen. Je denkt niet aan wat God wil, maar alleen aan wat de mensen willen.’

Onze denken kan zo makkelijk gemanipuleerd worden door Satan die gericht is op wat mensen willen. De Heilige Geest richt ons echter op de waarheid van Christus en wat God wil!!! Als dit Petrus kon overkomen hoeveel te meer ons? Laten we daarom samen als Gods gemeente in nederigheid alles toetsen en enkel het goede dat van God komt behouden.

Amen


[i]  Letterlijk: wat jullie (‘’u’’ – meervoud) betreft, de zalving die jullie (‘’u’’ meervoud) ontvangen hebben....’’.

1 opmerking: